Tre frågor till Helena Östman, Senior Loss Adjuster Business Interruption på JW Loss Adjusting.
Hej Helena, hur kom det sig att du valde försäkringsbranschen?
Jag är uppvuxen i Sollefteå och fick mitt första jobb på Folksam i Stockholm direkt efter skolan. Jag arbetade på den så kallade skrivcentralen, där jag printade ut försäkringsbrev. Vid den tiden tyckte jag att försäkringar var bland det tråkigaste man kunde tänka sig, och jag var fast besluten att aldrig arbeta i branschen.
Efter Folksam blev det istället bokföring hos en byggkonsult och ett arkitektföretag. När byggbranschen sviktade sökte jag mig vidare. Jag fick jobb som skadereglerare inom företagsskador på ett försäkringsbolag. De hade brist på handläggare inom avbrottsreglering och eftersom jag hade rätt kompetens, föreslog min chef att jag skulle byta inriktning.
Jag hade då studerat ekonomi, hade kunskaper inom företagsreglering och hade arbetat med bokföring i olika branscher, som bygg, restaurang, hotell, butik och kontor.
Den breda erfarenheten från olika verksamheter har varit en stor fördel när jag har arbetat med att reglera avbrottsskador. Det ger en bättre förståelse för hur olika branscher fungerar och vilka utmaningar de kan stå inför. Jag hade verkligen tur som hamnade inom avbrottsskador. Nu, efter 27 år i branschen, ser jag hur rolig och dynamisk den är, särskilt just inom avbrottsskador.
Varför är det viktigt att ta hänsyn till avbrottsskadan?
När en skada inträffar är det ofta så att den egentliga egendomsskadan kan vara ganska liten, men det ekonomiska avbrottet för verksamheten kan bli mycket omfattande. Till exempel kan en del av en tillverkningsprocess stå stilla på grund av en skada, vilket kan påverka hela produktionen. I vissa fall kan det vara nödvändigt att hitta alternativa lösningar under själva stilleståndet för att minimera förlusterna.
Kan du ge ett exempel på när erfarenhet har extra stor betydelse för försäkringsbolaget?
Ett bra exempel är vid en totalbrand i en industriverksamhet, där hela byggnaden och verksamheten ska återuppbyggas. En sådan skada innebär en lång handläggningstid och kan bli väldigt kostsam för försäkringsbolaget. Då är det avgörande att beräkningarna blir så noggranna som möjligt och att säkerställa att processen blir smidig för kunden. Det krävs också ett gediget kunnande för att kunna göra korrekta beräkningar.