2024 var året då allt hände. Det är kul förstås! Men samtidigt också utmanande. Mellan maj och september blev företaget nästan dubbelt så stort. Under den här perioden öppnade vi två nya filialkontor, först i Varberg och därefter i Sundsvall.
Under året har vi rekryterat ett flertal skadespecialister inom skadejuridik, avbrottskador, maskinskador och besiktningar samt personskador för att ytterligare kunna stärka vårt erbjudande.
I april fick vi en ny webbsida. Det är tredje gången vi gör ett omtag. Den här gången anpassade vi den till en internationell publik. Vi ville också att webbsidan i högre grad skulle passa med den goda kvalitet och höga kompetens som vi strävar efter att ha.
I samband med Ferma-konferensen i Madrid i oktober blev vi Affilate partner till McLarens och vi har redan reglerat skador hos McLarens kunder i Sverige. McLarens är den tredje största skaderegleringsbyrån i världen, trots att de inte är så kända i Sverige. McLarens beskriver sig själva som ett boutique företag – en verksamhet där kunden och kvaliteten står i centrum. Det ligger också i linje med vår egen riktning. Samarbetet med McLarens innebär att vi kan erbjuda en nordisk skaderegleringslösning och det är något som det finns en efterfrågan på idag.
Norgesatsning
Under vårt styrelsemöte i december fattade styrelsen beslut om att expandera JW:s verksamhet till Norge. Det finns flera skäl till detta. Vi hanterar redan idag en hel del norska skador, från våra skrivbord i Sverige. Marknaden i Norge bedöms vara god. Det är också, precis som den svenska marknaden, en oligopolmarknad där konkurrens behövs.
Under 2025 kommer vi att fortsätta arbeta marknadskommunikativt. Vi vill gärna vara en samlande kraft som bjuder på eget och andras kunnande gnom artiklar, skaderegleringspodden och andra inspel. Vi tror att LinkedIn kommer att få en allt viktigare roll för nätverkande och kunskapsspridning.
Nytt skadesystem
I februari 2025 byter vi skadesystem till Ifacts/Insman som är ett välkänt skadesystem för många. Det har en hög säkerhet och används bland annat av Kammarkollegiet, Läkemedelsförsäkringen och flera Kommuncaptives. Med bytet hoppas vi att kunna utveckla systemet och bidra till att skaderegleringsprocessen blir så enkel och automatiserad som möjligt. Det ligger i allas intresse.
Om 2024 var ett intensivt år, så spår flera att 2025 blir året då AI och digitaliseringen slår igenom överallt, och även i försäkringsbranschen. Det finns många delar inom försäkringsområdet som skulle kunna bidra till en enklare och snabbare skadereglering och i slutändan en nöjdare kund.
Jag tänker framförallt på de många ersättningsanspråk där det rör små belopp och där det inte skulle behövas en personlig skadereglering. Det gäller särskilt inom personskaderegleringen där det exempelvis kan handla om rutinfrågor som ett läkarvårdskvitto, en karensdag eller en veckas ersättning för sveda och värk. Är det fråga om ersättningsnivåer som är lägre än kostnaden för en trasig mobiltelefon kan processerna i allt väsentligt automatiseras.
Kommer detta innebära slutet för den personliga skaderegleringen? Nej jag tror inte det. Det kommer alltid finnas ett behov av att prata försäkringar med en riktig människa. Det kommer alltid finnas skador som är för komplexa för att kunna skötas av AI. Men de stora skadeavdelningarna på försäkringsbolaget kommer att minska i storlek och den skadereglering som finns kvar kommer i högre utsträckning än idag läggas ut på oberoende aktörer, som exempelvis JW Loss Adjusting.
Med det vill vi tacka för förtroendet under året, en god jul och ett gott nytt år.